Категории | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Търсене |
---|
Статистика |
---|
Онлайн 1 Гости: 1 Потребители: 0 |
Login form |
---|
Социални мрежи |
---|
Main » Articles » ТЕАТЪР |
Представлението на "Великденско вино" в събота е инициирано от Клуб по фантастика, евристика и прогностика". Постановката, чиято режисура поема самият Константин Илиев се играе от февруари 2011 в програмата "Играем Константин Илиев". В допълнение препечатвам текста на в. Култура седмица след премиерата. Впечатляващ е самият факт, че за два сезона този колектив за четвърти път поставя Константин Илиев. При това не самоцелно, формално, а превръщайки тези спектакли в събития в театралния ни живот днес. Просто не ми се пише отново за условията, при които работят днес провинциалните театри, но, повярвайте ми, осъществяването на тази програма е усилие, достойно за повече от словесно поощрение. Разбира
се, голямата новина е дебютът на автора като режисьор. При това дебютът
е свързан с една от най-добрите пиеси не само на Константин Илиев, но и
на българската драматургия. Богатият интерпретативен потенциал на този
уникален текст прави възможно чрез него пълноценно да се произнасят
различни времена, творчески личности, различни театрални пристрастия.
Днес
отново и отново са актуални въпросите за драматичния конфликт между
обществено значимата социална цел и неизбежните средства за налагането
й. Къде е границата, зад която благото за всички (каквото е националното
освобождение) влиза в нерешимо противоречие с нормите на хуманизма, с
нормалното човешко благо на индивида? С такива въпроси е заредена
постановката на Константин Илиев.
И
въпросът не е дали е предател Поп Кръстьо, а за това, че утопиите се
заплащат твърде скъпо. При това, под знамето на тези утопии най-често се
събират хора, които не са на висотата на проповядваните от тях идеи. Уж
революция, а то частен интерес – казва попът. Не живеем ли и днес,
както и вчера, в хаоса на подобно „смесване”?
Голямото
изпитание на постановката е мотивирането, заразяването на актьорите и
особено на Димитър Терзиев в ролята на Поп Кръстьо. В интерпретацията на
Терзиев Попът е уморен, отчаян, неговите обвинения едва ли се изричат
за първи път, но черквата му продължава да остава празна. Няма празник в
душата му. На представлението, което гледах, текстът все още сякаш не
беше овладян докрай, той беше по-съсредоточен в думите, отколкото в
живота на тези думи. Това е преодолимо и дори сигурно вече е преодоляно.
Гечо на Гроздан Даскалов е клетият маргинал на всяка обществена
промяна, сам виновен за дереджето си, но и съхранил частици от вярата си
в хората. Това, което на Попа не му стига. И стоят на Великден тези
двамата в празната черква и всеки по своему окайва себе си, съдбата си…
| |
Views: 606 | Rating: 5.0/1 |
Total comments: 0 | |