"Секс, наркотици и рокендрол" на Ерик Богосян е една пиеса, която достатъчно дълго се играе на театралните сцени в България. Изключително популярни бяха и двете постановки на софийска сцена - тази в Театъра на Българската армия с Ивайло Христов и тази в театър 199 с покойният Андрей Баташов. Гледала съм ги и двете преди много години и всяка носеше силата и заряда на текста си със силното еднолично присъствие на двамата невероятни актьори.
Сега имате шанса да видите новата постановка "Секс, наркотици и
рокендрол" на Ерик Богосян, в която Ивайло Христов вече се изявява в качеството си
на режисьор, а не на актьор. Той предава щафетата на Асен Блатечки, но почеркът
на маестрото личи в интонацията и "небрежното" държане на актьора на
сцената.
За час и половина Асен Блатечки се
превъплъщава в няколко образа - на бедняка от улицата, чистач, вокалист на
рокбанда, среднощен "каубой", рецидивист и баровец. Въпреки разликата
в социалното положение и парите, всеки един от тях си има своите страхове.
Баровецът се прави на по-нахакан, по-заможен и потентен, отколкото е. Рокидолът
гледа да не му се изпразни банковата сметка, като организира всякакви
"благотворителни каузи", които всъщност захранват кредитните му
карти, за да си набави поредната доза дрога и черен хайвер. Особено актуално и
иронично звучат "призивите" му към хората да помогнат на амазонските
индианци, като дарят пари за хладилници и телевизори. Без да го е грижа, че те
нямат ток, за да ги използват.
Ерик Богосян споделя за пиесата: "Изразът "секс, наркотици, рокендрол” е сякаш
татуиран върху живота ми презпоследните двадесет и пет години. В продължение на
много време аз дори смятах, че "секс, наркотици, рокендрол” е самият живот.
Всеки, който не се движеше със150 км. в час на проглушителна музика, просто не
беше жив. Не признаваш лирока, значи си мъртъв. А всъщност се оказа тъкмо
обратното. Сексът и СПИН убиха много хора, много мои приятели. Изразът "секс,
наркотици, рокендрол” не носи същата празнична атмосфера, както преди
петнадесет години. Понякога дори напомня за мъртвешки танц.
Прекарах по-голямата част от живота си, заклещен между идеализъм и хедонизъм,
между егоизъм и себераздаване, между любов и секс, между хаос и прегледност.
Днес, през 1991 г, въпросът е: как мога да бъда едновременно безотговорен и да
поемам отговорност? Пиша за онези неща, които не мога да разбера. Монолозите в
"Секс, наркотици, рокендрол” са публичният ми размисъл върху конфликтите в моя
живот. Те са опит да уловя неприятните черти на собствената ми личност и да ги
извадя на всеобщ показ.
Бих могъл да озаглавя представлението "Конфликти и размисъл върху моето душевно
състояние в Америка през 1990 г.” Но тогава театърът щеше да си остане празен.
А и вие нямаше да посегнете към тази книга. "Секс, наркотици, рокендрол” е
провокиращо заглавие. То обещава весели и вълнуващи преживявания. Всички ние се
стремим към доволство. Присъства и тъмната страна. Надявам се да ви хареса.”
|