Категории | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Търсене |
---|
Статистика |
---|
Онлайн 1 Гости: 1 Потребители: 0 |
Login form |
---|
Социални мрежи |
---|
Main » Articles » ИЗЛОЖБИ |
В периода от 4 до 17 ноември галерия „Станислав Доспевски", Пазарджик предложи на публиката една нетрадиционна за практиката си експозиция: „Инвентарна единица" - проект, функциониращ преди всичко като размисъл и провокиращ такъв. В най-малката и тъмна (защото е без прозорци и пряк достъп на дневна светлина) зала на градската галерия публиката имаше възможността да се вгледа във визуалния прочит на изкуствоведа Ани Стойкова (куратор на проекта) върху проблема за ролята на музейната институция в днешни дни. Решението ѝ в интерпретацията, която предлага, не налага констатация; то по-скоро предоставя среда за само-запитване и лично преосмисляне, като акцентът е именно в проблематизирането. От фонда на галерията, наброяващ около 3 хиляди творби, извадени на показ са точно три от точно двама автори: Недко Солаков Артистичните творби обаче не са единствено налични обекти на експониране в този проект. Редом с тях са позиционирани един сандък за пренос на произведения на изкуството, с печат на галерията, рафт с папките, събиращи досиета, и картоните, в които е попълнена информацията за конкретно изложените двама автори и техните произведения. Така изброените предмети също са представени като „улики" в мрака: отделно от споменатите артистични творби, осветени самостоятелно, за да се акцентира върху присъствието им. Вглеждайки се в тях, посетителят вижда подробното описателно обозначаване на произхода и характеристиките на всяка една от творбите: те са стоки, творчески продукти, дарявани или купувани, за да попълнят фонд, чието предназначение е натрупването. Но какво става след това? Как би трябвало да се използва наличния Привлечен от вън - т.е. не изнесен от фонда на галерията е третият представен в проекта артист - Мирян Колев, или E.U.E.R.P.I.: експериментален психаделично-меланхоличен дарк-ембиънт чил-нойз солов аудио проект, представян във вид на композиционно-импровизационни пиеси в свободна форма и хорър-баладична стилистика (това е личното описание, с което артистът се идентифицира). По време на откриването на експозицията, той изпълнява свой музикален пърформанс, като така изгражда връзката с непосредствената реалност на презентиране на проекта „Инвентарна Саморефлексията, която се изисква от тази публика, е провокирана и от прякото наблюдение на всеки посетител върху собственото си присъствие в залата - като сянка върху стените, движеща се между обектите и допълваща техния лист. Проектът „Инвентарна единица" задейства изследване-размисъл върху проблема на комуникацията между едно изложбено Символиката на мрака и липсата на прозорци в експозицията е прекият (първи и последен) код обясняващ цялостната стагнацията, в която съществува институцията, чиято функция би трябвало да бъде презентаторска, търсеща вниманието и отношението на посетителя, идващ отвън, към ценността на това, което е вътре. Прозорците обаче ги няма, връзката все още е под въпрос, следите са оставени, осветени и подчертани, публиката е призована: не за реакция - за размисъл. Реакцията принадлежи по презумпция на институцията. Първата стъпка е самият (Всъщност, следващата изложба, представена в галерия „Станислав Доспевски" (от 27 ноември), е по проект на Софийска Градска Художествена Галерия, представяща акварели от своя фонд. Тя е част от инициативната линия, започната преди няколко години от нейния главен уредник Мария Василева, с намерението да представя в различна и търсеща актуалния прочит перспектива творби от фонда на СГХГ. Тук задочният диалог, който проектът „Инвентарна единица" е започнал, е очевиден. Донякъде, в контекста на живота на една градска галерия и двете изложби взаимно се до-осмислят.) Автор: Ваня Грозданова от eXAF | |
Views: 891
| Tags: |
Total comments: 0 | |